Hva er den sunneste dietten?

Healthy Vegetable Salad with Olive oil dressing. Pouring Olive o

I den senere tid er det blitt gjort en rekke studier som sammenlikner dietter med lite fett og lite karbohydrater. Det er en rekke varianter av hver av disse diettene som enten fokuserer på å redusere fettinntaket eller å redusere inntaket av karbohydrater. Resultatet av 23 uavhengige studier som nylig er publisert viser entydig at lav-karbo dietter gir best resultater. Fordelene er raskere vektreduksjon, reversering av diabetes type 2, redusert risiko for hjertesykdom og kreft samt reduserte symptomer for epilepsi og Parkinsons sykdom.

En gruppe av lav-karbo diettene kalles for ketogene dietter. De ketogene diettene kjennetegnes ved at de har så lite inntak av karbohydrater at kroppens celler omstilles fra å bruke blodsukker som drivstoff til å bruke ketogener (fra fett). Denne tilstanden kalles ketose. Siden sykdomsfremmende bakterier og kreftceller ikke kan bruke ketogener som drivstoff så fører ketose til at disse bakteriene og kreftcellene dør.

En ketogen diett egner seg for de som vil bedre sin helse, er diabetiker eller vil gå ned i vekt. Hvis man imidlertid ønsker å bygge muskler eller prestere maksimalt som idrettsutøver så er det ikke den optimale dietten. Det er mulig å bygge muskler også på ketogen diett, men det er ikke så lett som med karbohydrater. Kroppsbyggeren og forskeren Mike Roussel (PhD) ønsket å teste om han kunne øke sin personlige rekord på 420 kg i dødløft gjennom å trene på en ketogen diett. Han har skrevet en artikkel på Bodybuilding.com, hvor han forklarer at det var vanskelig men mulig. Han klarte å øke sin rekord til 226 kg i dødløft på en ketogen diett.

Hvis man vil følge en ketogen diett, så bør man unngå brød, poteter, pasta, ris, frukt, bønner, erter og gulrøtter. Det man bør spise er salat, spirer, tomater, det meste av grønnsaker, avocado, alger, nøtter, frø og sunne oljer som olivenolje, kokosolje. Man kan også spise fisk, sjømat, egg, kjøtt samt eventuelt også noen typer ost og smør. Bær i mindre mengder som f.eks. jordbær er også i orden. Inntaket av karbohydrater bør være under 50 gram pr dag som tilvarer en porsjon rød ris. Rød ris er den sunneste risen med minst mulig omdannelse til glukose.

For min egen del følger jeg nå en ketogen diett som er primært vegansk og råkostbasert. Jeg har bare fulgt dietten i to dager så langt og føler at det var en enkel overgang uten ubehag. I realiteten har det vært en gradvis overgang for min del så det kan være grunnen til at jeg ikke har opplevd søtsug eller andre ubehag. Energinivået føles mer stabilt, og jeg er mer langvarig mett etter å ha spist.

Kilder:

https://authoritynutrition.com/ketogenic-diet-101/

http://www.bodybuilding.com/content/can-you-build-muscle-on-a-ketogenic-diet.html

Be the first to comment on "Hva er den sunneste dietten?"

Leave a comment